SEMINAR JELAJAH MALAYSIA 2010

KHILAFAH ATAS MANHAJ KENABIAN – JANJI ALLAH DAN RASULNYA

"Di tengah-tengah kalian terdapat zaman kenabian, atas izin Allah ia tetap ada. Lalu Dia akan mengangkatnya jika Dia berkehendak mengangkatnya. Kemudian akan ada Khilafah yang mengikuti manhaj kenabian. Ia ada dan atas izin Allah ia akan tetap ada. Lalu Dia akan mengangkatnya jika Dia berkehendak mengangkatnya. Kemudian akan ada kekuasaan (kerajaan) yang zalim; ia juga ada dan atas izin Allah ia akan tetap ada. Lalu Dia akan mengangkatnya jika Dia berkehendak mengangkatnya. Kemudian akan ada kekuasaan (kerajaan) diktator yang menyengsarakan; ia juga ada dan atas izin Alah akan tetap ada. Selanjutnya akan ada kembali Khilafah yang mengikuti manhaj kenabian." Beliau kemudiannya diam. [HR Ahmad dan al-Bazar]

SIAPA JEBBAT

My photo
Siapa ana??? Ana bukanlah hero filem cinta, bukan juga hero filem hollywood mahupun bollywood. Ana hanyalah seorang hamba Allah... Ana adalah umat Muhammad S.A.W... Bagaimana pula dengan anta...??? Masih kabur??? Mari bersama-sama dengan ana menuju ke sebuah negara yang bergelar Daulah Khilafah. InsyaAllah... Pandangan/kritikan/nasihat dialukan. Pastikan subject email anta mengikut tajuk yang hendak di kemukakan dan Email ke : jebbat@gmail.com

ADAKAH HT MEMBENCI PAS DAN GERAKAN ISLAM YANG LAIN?


Hujahan di ambil dari http://muhammadghazi.wordpress.com/2008/10/16/adakah-ht-membenci-pas-dan-gerakan-islam-lain/

Adakah HT membenci PAS dan gerakan Islam lain?

Difailkan di bawah: issues, santai — Label:, , , , , , , — muhammadghazi @ 10:20 pm

Assalamualaikum, saya terpanggil untuk memberikan respon buat kesekian kalinya terhadap artikel yang dikeluarkan oleh pengarang blog Bendahara Tun Perak. Walaupun masih belum berkesempatan untuk berkenalan secara lebih dekat, namun ada beberapa andaian (assumptions) yang boleh saya buat mengenai peribadi beliau. Berkemungkinan namanya Kamarul , barangkali berusia 31 tahun, mempunyai latarbelakang pendidikan di sebuah universiti tempatan (barangkali USM), dan kini telah menceburi bidang perguruan (selaku seorang pendidik), serta berkemungkinan sedang menetap di Selangor. Sejauh mana kebenarannya, wallahu’alam… Seperti yang saya nyatakan sebelum ini, ia hanyalah andaian semata-mata. Mungkin yang empunya diri boleh membuat pengesahan… Ohya, terlupa pula nak bercerita tentang aspek yang tidak kurang pentingnya. Beliau merupakan seorang yang aktif mengikuti perkembangan politik semasa, dan semestinya penyokong PAS yang setia.

Kali ini, beliau muncul lagi dengan sebuah artikel yang menyentuh tentang Hizbut Tahrir dan juga “perselisihan”nya dengan jamaah Islam yang bergerak di Malaysia (you-know-who). Sila rujuk link ini bagi membaca artikel penuhnya.

http://marul77.blogspot.com/2008/10/hizbut-tahrir-parasit-pengacau-kepada.html

[Perenggan yang di-'quote' merupakan perenggan yang diambil daripada artikel bendahara tun perak. Sila rujuk link yang telah diberikan untuk membaca artikel penuh].

HT, Khilafah, Politik, dan Demokrasi

Hizbul Tahrir (HT) berbangga kononnya merekalah pelopor kepada sistem khalifah sedangkan mereka ditubuhkan puluhan tahun selepas kejatuhan sistem khalifah lebih lewat berbanding gerakan Islam yang lain seperti Ikhwanul Muslimin dan PAS sendiri (Hizbul Muslimin sebelum ini). PAS ditubuh pada 1947 tetapi hanya didaftar secara rasmi pada 1956. Ihkwanul Muslimin ditubuh pada 1928.

Sepengetahuan saya, tiada seorang pun syabab (anggota HT) yang mengakui bahawa HT merupakan pelopor kepada sistem khilafah. Bahkan HT tidak pernah menafikan mana-mana gerakan Islam lain yang turut memperjuangkan aspirasi Khilafah. Yang menjadi persoalannya ialah, sistem khilafah yang bagaimana? Method-nya pula yang bagaimana?

Bahkan secara peribadi, saya benar-benar bersyukur kerana semakin ramai di kalangan umat Islam yang menyedari kepentingan khilafah dan juga kewajipan menegakkan daulah khilafah Islam. Sekiranya Ikhwanul Muslimun, ataupun PAS sendiri berjaya menegakkan khilafah, Alhamdulillah.Baguslah. Sistem khilafah bukanlah hak milik mana-mana gerakan Islam, sebaliknya ia merupakan hak milik dan kewajipan umat Islam keseluruhannya.

HT diasaskan oleh Syeikh Taqiyudin al-Nabhani dari Palestin pada tahun 1953 .Ia merupakan sebuah parti politik yang tidak terlibat dengan pilihanraya (pelik tapi benar). HT menganggap sesiapa yang terlibat dengan sistem demokrasi, mewujudkan pilihanraya maka mereka berdosa dan juga bersubahat dengan sistem kufur serta sesat.

Apa yang peliknya jika sebuah parti politik tidak terlibat dengan pilihanraya demokrasi? Janganlah menyempitkan skop politik kepada pilihanraya demokrasi semata-mata. Sewajarnya kita mendalami maksud sebenar “siyasah” itu menurut pandangan syarak. Perbincangannya agak panjang, namun buat masa ini cukuplah jika saya membawakan hadis berikut buat renungan bersama…

“Dahulu urusan politik (siasah) Bani Israel diurus oleh para nabi. Bila wafat seorang nabi diganti dengan nabi yang lain, sesungguhnya tidak ada lagi nabi sesudahku, akan tetapi akan ada para Khalifah dan jumlahnya banyak.” Para sahabat bertanya,’Apa yang engkau perintahkan kepada kami? Rasulullah menjawab,’Penuhilah bai’at yang pertama dan yang pertama itu saja. Penuhilah hak-hak mereka. Allah akan meminta pertanggungjawaban terhadap apa yang menjadi kewajiban mereka.” [HR. Muslim].

Mereka amat mengecam PAS dan mana-mana pihak yang ingin memperjuangkan Islam melalui saluran demokrasi.Perjuangan yang paling utama umat Islam bagi HT adalah untuk mengembalikan sistem Khilafah yang merupakan sistem Islam ciptaan Tuhan. Hanya dengan sistem khilafah sahajalah umat Islam akan dapat mengembalikan kehidupan Islam yang sebenarnya yang diredhai oleh Allah SWT.

Kenapa membenci gerakan Islam yang lain?.Jika sistem khalifah yang ingin ditegakkan, maka begitu juga gerakan Islam yang lain. Mengapa mesti membenci dan menimbulkan kebencian pada gerakan Islam yang lain.Di Malaysia, PAS dianggap sesat dan berdosa olah HT bila memilih demokrasi melalui pilihanraya. HT menusuk masuk kepada ahli PAS yang kurang ilmu agama dan memberi hujah keji memfitnah, mencaci dan merendahkan perjuangan PAS secara halus dan adakalanya kasar.

Pertama, sehingga ke saat post ini ditulis, anda masih gagal membuktikan bahawa HT menghina perjuangan PAS. Sebaliknya semua itu hanyalah berdasarkan andaian anda semata-mata. Kedua, adakah HT membenci gerakan Islam yang lain? Pernahkah kalian menemui mana-mana artikel yang dikeluarkan HT yang berniat menimbulkan kebencian dan juga berusaha menjauhkan umat Islam daripada gerakan tersebut? Tidak pernah pula saya jumpa artikel tulisan syabab HT yang menyeru mana-mana gerakan Islam untuk “Pulanglah ke Palestin”, ataupun “Jamaah X : Jalan Menuju Kebodohan” atau “Jamaah Y: Parasit”. Siapa sebenarnya yang membenci gerakan Islam yang lain? Siapa sebenarnya yang berniat buruk dan berhasrat nak menjauhkan umat Islam daripada jemaah selain daripada jemaahnya sendiri?

Berkenaan isu demokrasi, hujah yang dibawa adalah hujah syarak yang disokong oleh dalil-dalil syarak, bukannya berteraskan emosi semata-mata. Bahkan seruan HT ialah “Demokrasi adalah sistem kufur, haram untuk terlibat, menerapkannya, atau menyeru ke arahnya”. Bukannya “Mana-mana gerakan Islam yang berjuang melalui demokrasi mestilah dikecam”.

Apabila HT berhujah bahawa demokrasi merupakan sistem kufur, bukan gerakan Islam yang bergelut di dalamnya sahaja yang dimuhasabah. Parti pemerintah dan juga puak-puak sekular yang beragama Islam turut dimuhasabah sama. Cuba rujuk sendiri laman web rasmi HT Malaysia, baca satu persatu, dan buat penilaian sendiri, adakah hanya PAS sahaja yang dimuhasabah? Rasanya BN (khususnya UMNO) yang lebih teruk dimuhasabah.

HT Membenci PAS dan Gerakan Islam Lain?

Kenapa di saat sokongan PAS sedang memuncak di Malaysia, HT mula mencucuk jarum menarik ahli PAS untuk menarik diri dari perjuangan yang dianggap berdosa dari menarik ahli UMNO dan golongan kafir agar menerima Khilafah Islam. Agak pelik bukan?

Rasanya anta ni yang syok sendiri dan perasan agaknya… (maaf, sekadar bergurau. Jangan ambil hati naa). Mana ada HT memfokus untuk hanya menarik ahli PAS. Sepengetahuan saya, tiada pula dibincangkan “Strategi Menarik Ahli PAS Menyertai HT” ataupun “Pelan Tindakan Khas Bagi Merosakkan PAS dan Harakah Islam Lain”. HT tidak memilih dalam menentukan siapa mad’u yang ingin didekati. Bahkan kalau boleh, dengan sesiapa pun HT akan bertemu dan menyampaikan tsaqafah Islam.

Kenapa mesti begitu? dalam setiap perkara yang ada khilaf, usahlah menuduh antara satu sama lain, asalkan Daulah Islamiyah ditegakkan berbanding UMNO yang memang tidak berminat dengan negara Islam. Dalam menegakkan khilafah tanpa demokrasi melalui pilihanraya. Apakah cara anda? Selain dari mencari publisiti melalui kutipan tandatangan terhadap sesuatu isu, menganjurkan program dan sebagainya, bagaimana nak mengambilalih negara untuk ditegakkan Sistem Khalifah.

Dalam perjuangan, kita tidak boleh bertindak semberono semata-mata. Seharusnya kita mengkaji terlebih dahulu khazanah keilmuan Islam sebelum mengambil sebarang tindakan. Adakah Islam tidak menyediakan garispanduan dalam hal-hal sebegini? Sedangkan dalam soal beristinjak sekalipun Nabi Muhammad saw telah menunjukkan kaedahnya, inikan pula dalam berusaha menegakkan deen Allah dalam aspek politik dan kenegaraan. Seorang Muslim yang cerah pemikirannya dan ikhlas perjuangannya, pasti akan merujuk terlebih dahulu menurut perspektif syarak sebelum mengambil sebarang langkah. Bukan sebaliknya, buat dahulu, kemudian sekonyong-konyongnya mencari hujah syarak bagi menjustifikasikan tindakan yang diambil. Sikap sebegini merupakan sikap yang pragmatik, melihat maslahah sebagai sumber mewajarkan perbuatan, jauh mengatasi sumber-sumber syarak seperti al-Quran, as-Sunnah, Ijma’ Sahabat, dan Qiyas.

Adakah kerana kebetulan demokrasi mempunyai beberapa ciri yang menyerupai Islam, maka ia harus diterima dan dipertahankan? Insya Allah sekiranya ada permintaan, saya akan bawakan perbincangan mengenai demokrasi ini dalam post yang akan datang… Berkenaan method HT, silalah rujuk kepada laman web rasminya ataupun bertemu sendiri dengan anggotanya. Saya bukanlah lidah rasmi HT.

HT “Anai-anai”?

Inilah sebenarnya anai-anai dalam gerakkan Islam di Malaysia. Betulkan pandangan saya dengan bersatu berdakwah kepada masyarakat di Malaysia dari bergaduh pada sesuatu yang bakal melingkupkan Islam di bumi Malaysia. Islam itu Indah, apa salahnya kita bermuafakat membuktikan keindahan Islam itu sendiri. Kalau tidak mahu, lebih baik anda pulang ke bumi Palestin untuk syahid di sana. Usah memporak porandakan silaturrahim dan perasaan mawaddah mahhabbah yang telah lama berkembang antara pejuang Islam di Malaysia kini.

Pelik juga rasanya, anda mengeluarkan kenyataan seolah-olah HT yang menganjurkan perpecahan di kalangan umat Islam. Sedangkan hakikatnya anda sendiri yang menghasilkan (atau copy-paste) artikel yang memburuk-burukkan jamaah lain selain daripada jamaah anda. Apa salahnya jika terdapat berbilang jamaah? Haramkah jika terdapat berbilang jamaah? Apa yang penting, antara jamaah tersebut tidak sepatutnya wujud rasa iri hati ataupun tercabar dengan kehadiran jamaah lain. Juga tidak sewajarnya kita berbangga dan membesar diri merasakan hanya kelompok kita sahaja-lah yang benar, yang lain semuanya patut bergabung dengan kami.

Nasihat ikhlas daripada saya selaku saudara seagama anda, janganlah terancam dengan kehadiran HT di Malaysia. Kami melihat jamaah lain sebagai gerakan sahabat, dan bukannya musuh yang patut dijatuhkan. Janganlah takut dengan bayang-bayang sendiri. Mungkin saudara sudah selalu dimomokkan dengan bermacam-macam maklumat buruk mengenai HT, sehingga anda merasakan bahawa kehadiran HT ini akan mengancam survival PAS. Kita buang jauh-jauh rasa prejudis terhadap gerakan Islam selain daripada gerakan yang kita sertai.

Kepentingan Melakukan Tabayyun (Clarification)

Memandangkan sudah terlalu banyak artikel di internet mahupun di dunia realiti tersebar yang berniat buruk serta mengandungi unsur fitnah serta manipulasi fakta, ada baiknya jika setiap umat Islam pada hari ini agar kembali mengamalkan tabayyun / clarification, iaitu dengan merujuk kepada sumber pertama (sumber primer) sebelum membuat sebarang tanggapan. Firman Allah swt (mafhumnya);

“Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu”. Al-Hujurat: 6

“Hai orang-orang yang beriman janganlah suatu kaum mengolok-olok kaum yang lain (karena) boleh jadi mereka (yang diolok-olok) lebih baik dari mereka (yang mengolok-olok) dan jangan pula wanita-wanita (mengolok-olok) wanita-wanita lain (karena) boleh jadi wanita-wanita (yang diperolok-olokkan) lebih baik dari wanita (yang mengolok-olok) dan janganlah kamu mencela dirimu sendiri dan janganlah kamu panggil memanggil dengan gelar-gelar yang buruk. Seburuk-buruk panggilan ialah (panggilan) yang buruk sesudah iman dan barang siapa yang tidak bertobat, maka mereka itulah orang-orang yang dzalim”. Al-Hujurat: 11

“Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebagian prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu menggunjing sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima tobat lagi Maha Penyayang”. Al-Hujurat: 12

Kesimpulan

Hentikanlah semua penyebaran maklumat palsu dan memburuk-burukkan gerakan Islam lain. Tiada gunanya kita berbuat sedemikian, bahkan tindakan ini akan hanya merugikan dan mensia-siakan tenaga, masa, dan pemikiran umat semata-mata. Kita menyeru kepada Islam, bukannya menyeru kepada jamaah semata-mata. Dan Islam tidak mungkin akan berjaya ditegakkan meruntuhkan “bangunan” orang lain. Apatah lagi dengan menyebar berita-berita palsu, memanipulasi kenyataan, dan juga memburuk-burukkan jamaah lain.

Rasanya cukuplah setakat ini dahulu buat masa ini. Saya terbuka kepada sebarang teguran mahupun kritikan. Niat saya menulis post ini bukanlah untuk memburukkan keadaan. Jauh sekali hendak mengapi-apikan perseteruan. Sekadar menegur dengan ikhlas supaya para daie yang bergerak dalam mana-mana gerakan Islam (termasuklah pengarang blog bendahara tun perak) tidak lari daripada fokus perjuangan, iaitu untuk menegakkan deen Allah di mukabumi.

Wallahu’alam… mohon maaf sekiranya menyinggung perasaan mana-mana pihak…


Hujahan di ambil dari http://muhammadghazi.wordpress.com/2008/10/16/adakah-ht-membenci-pas-dan-gerakan-islam-lain/


1 comments:

Nizam Samad said...

Bqgaimana pula ahli ahli pas yg menggelar orang umno sebagai umngok, lembu, dll...

 
© Copyright by Dunia Menuju Daulah Khilafah  |  Template by Blogspot tutorial