SEMINAR JELAJAH MALAYSIA 2010

KHILAFAH ATAS MANHAJ KENABIAN – JANJI ALLAH DAN RASULNYA

"Di tengah-tengah kalian terdapat zaman kenabian, atas izin Allah ia tetap ada. Lalu Dia akan mengangkatnya jika Dia berkehendak mengangkatnya. Kemudian akan ada Khilafah yang mengikuti manhaj kenabian. Ia ada dan atas izin Allah ia akan tetap ada. Lalu Dia akan mengangkatnya jika Dia berkehendak mengangkatnya. Kemudian akan ada kekuasaan (kerajaan) yang zalim; ia juga ada dan atas izin Allah ia akan tetap ada. Lalu Dia akan mengangkatnya jika Dia berkehendak mengangkatnya. Kemudian akan ada kekuasaan (kerajaan) diktator yang menyengsarakan; ia juga ada dan atas izin Alah akan tetap ada. Selanjutnya akan ada kembali Khilafah yang mengikuti manhaj kenabian." Beliau kemudiannya diam. [HR Ahmad dan al-Bazar]

SIAPA JEBBAT

My photo
Siapa ana??? Ana bukanlah hero filem cinta, bukan juga hero filem hollywood mahupun bollywood. Ana hanyalah seorang hamba Allah... Ana adalah umat Muhammad S.A.W... Bagaimana pula dengan anta...??? Masih kabur??? Mari bersama-sama dengan ana menuju ke sebuah negara yang bergelar Daulah Khilafah. InsyaAllah... Pandangan/kritikan/nasihat dialukan. Pastikan subject email anta mengikut tajuk yang hendak di kemukakan dan Email ke : jebbat@gmail.com

POLIS TAK LEMAH SEMANGAT KRITIKAN PEMBANGKANG

KUALA LUMPUR 19 Nov. - Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan menegaskan, polis tidak pernah lemah semangat apabila berdepan kritikan yang memperlekehkan kredibiliti pasukan itu oleh pelbagai pihak termasuk parti pembangkang. Menurutnya, tindakan pihak terbabit tidak sedikit pun melenturkan semangat anggota pasukannya, malah mendorong mereka untuk lebih bersungguh-sungguh melaksanakan tanggungjawab untuk menjamin keselamatan awam dan ketenteraman negara.

Kata beliau, pasukan polis juga tidak pernah berkecil hati dengan kritikan-kritikan dan kenyataan memperlekehkan pasukan polis sebaliknya pegawai dan anggota-anggota meneruskan tugas harian seperti biasa. Katanya, tidak sepatutnya ada pihak yang cuba mempolitikkan isu kredibiliti pasukan polis sedangkan pihaknya sentiasa bertungkus-lumus setiap masa menjaga keselamatan dan ketenteraman negara.

"Adakah adil untuk mereka mengkritik sehingga seolah-olah polis mengabai tugas mereka? Pegawai dan anggota saya bertugas siang malam, malangnya pengorbanan mereka tidak dihargai sebaliknya dikutuk. "Ahli-ahli politik sentiasa mempunyai pandangan mereka tersendiri, kalau mereka rasa polis tiada kredibiliti, kita pun tidak boleh buat apa-apa. Yang penting, kita laksanakan tugas kita," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Musa diminta mengulas kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar dalam Utusan Malaysia hari ini yang meminta semua pihak terutama parti pembangkang supaya jangan memperlekeh kredibiliti pasukan keselamatan. Syed Hamid turut menyelar tindakan wakil rakyat parti-parti terbabit yang cuba meraih populariti dengan cara mengutuk anggota polis serta menyifatkan tindakan mereka sebagai tidak munasabah. Menurut beliau, kejayaan pihak polis tidak pernah dipuji pembangkang namun hanya kutukan demi kutukan dilemparkan.

Sumber: Utusan Malaysia

Ulasan:

Baguslah jika pihak polis tidak pernah lemah semangat, kalau mereka lemah semangat lagi meningkatlah kes jenayah yang sudah pun semakin meningkat ini. Segala kritikan yang dilemparkan haruslah dilihat dari aspek positif dan negatif. Jika yang dilontarkan itu adalah satu kritikan, dan bukannya satu fitnah, maka ia seharusnya dilihat dan diperhalusi untuk diperbaiki (jika benar). Namun, jika apa yang dilontarkan itu adalah satu fitnah semata-mata, maka pihak polis haruslah memperbetulkan keadaan dengan memberikan bukti-bukti yang meyakinkan bahawa hal itu hanyalah satu fitnah sahaja. Dan pihak polis juga hendaklah mengingatkan pihak yang berkenaan agar takut kepada azab Allah dengan fitnah yang mereka lontarkan itu.

Semua orang tidak mempertikaikan tugas mencabar pihak polis di dalam mencegah jenayah, malah orang ramai sangat-sangat mengharapkan respons yang cepat dan cekap dari polis di dalam menangani kes-kes jenayah, apatah lagi kes-kes jenayah berat. Namun apa yang dikesalkan adalah sikap ketidakprofesionalan pihak polis di dalam menjalankan kewajipan mereka, dan melalaikan banyak tanggungjawab mereka sehingga kadar jenayah semakin meningkat dari hari ke hari.

Juga, amat dikesalkan apabila pihak polis menjadi pihak yang cepat dan cekap di dalam amalan rasuah dan salah guna kuasa, malah berapa ramai dari kalangan pihak atasan PDRM yang telah pun dihadapkan ke mahkamah dan dijatuhkan hukuman atas kesalahan rasuah yang melibatkan hingga jutaan ringgit. Dari polis trafik jalanan yang sanggup menerima puluhan ringgit suapan, hinggalah ke pegawai kanan yang memakan jumlah suapan yang lebih besar, semua orang tahu bahawa ramai dari kalangan anggota polis yang tabiatnya menyapu bersih apa sahaja ‘makanan neraka’ yang disuapkan kepada mereka. Di dalam kes ini, kita tidak hanya menyalahkan polis yang menerima suapan, tetapi mereka yang menyuap pun dua kali lima sahaja. Namun, alangkah mulianya jika pihak polis menolak dan terus menangkap pemberi rasuah tersebut dan mengingatkannya mereka bahawa apa yang cuba dilakukan itu adalah suatu dosa besar yang akan diazab oleh Allah di akhirat kelak.

Juga, kita amat dikesalkan apabila pihak polis hanya menjadi alat kerajaan, diperguna dan diperkuda sedemikian rupa oleh kerajaan, malah mereka pula sanggup dan merelakan diri mereka dipergunakan, untuk memantau dan mengambil tindakan terhadap golongan yang dibenci kerajaan khususnya pihak pembangkang, walaupun pihak pembangkang tidak melakukan apa-apa kesalahan. Tindakan pihak polis di dalam menembak orang yang melakukan demonstrasi aman, menghalang demonstrasi, ceramah dan sebagainya yang dijalankan dengan aman, semua ini hanya menunjukkan bahawa pihak polis ibarat kuda tunggangan yang setia. Tidak hairanlah jika ramai pihak yang membenci dan menganggap polis ini tidak lebih dari ‘anjing kerajaan’ dek ketaatan kepada kerajaan yang membabi buta dalam apa jua tugasan mereka.

Yang lebih dikesali adalah tindakan pihak polis di dalam menangkap golongan-golongan pendakwah di jalan Allah. Golongan pendakwah yang berdakwah tanpa permit, berceramah tanpa permit, menyebarkan risalah tanpa permit, mengadakan perhimpunan tanpa permit dan sebagainya sering menjadi mangsa tangkapan pihak polis, walhal pihak polis itu sendiri tahu bahawa apa yang dilakukan oleh pendakwah berkenaan langsung tidak salah, malah wajib di sisi Islam. Namun, oleh sebab melanggar undang-undang negara yang dibuat oleh Lord Reid atau dibuat oleh manusia di Parlimen/DUN dan mungkin pula terdapat unsur-unsur mengkritik kerajaan di dalam ceramah atau risalah yang disebarkan, maka pihak polis dengan tunduk dan patuh menjalankan perintah kerajaan, walaupun bertentangan dengan perintah Allah sekalipun.

Tidak ada pihak yang akan marah jika polis menjalankan tugas menangkap penjenayah atau benar-benar menjaga keamanan, namun siapa yang tidak marah apabila orang yang ingin menegakkan Islam juga turut ditangkap oleh polis, seolah-olah mereka ini pun penjenayah juga. Tindakan pihak polis yang sering melanggar perintah Allah kerana patuh dan taat kepada perintah kerajaan inilah yang sering menjadi kemarahan parti pembangkang yang tidak lain tidak bukan hanya mahu menerapkan Islam, namun dihalang oleh polis. Masyarakat juga turut mencemuh tindakan maksiat yang dijalankan oleh polis ini.

Semoga polis-polis kita sedar dan bertaubat bahawa apa yang mereka lakukan dengan menghalang orang-orang yang ingin menegakkan kebenaran/Islam akan diperhitungkan oleh Allah satu per satu di akhirat kelak. Semoga mereka sedar bahawa kaki mereka tidak akan berganjak sedikit pun untuk ke syurga atau ke neraka hinggalah Allah Azza Wa Jalla menghisab keseluruhan amal mereka, termasuklah dosa-dosa mereka yang menghalang dari ditegakkan hukum-hukum Allah secara kaffah di dunia, hanya semata-mata kerana mereka mengikut perintah kerajaan yang sekular lagi zalim yang tidak berhukum dengan hukum Allah.

rujukan : http://www.mykhilafah.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1073:polis-tak-lemah-semangat-kritikan-pembangkang

0 comments:

 
© Copyright by Dunia Menuju Daulah Khilafah  |  Template by Blogspot tutorial