SEMINAR JELAJAH MALAYSIA 2010

KHILAFAH ATAS MANHAJ KENABIAN – JANJI ALLAH DAN RASULNYA

"Di tengah-tengah kalian terdapat zaman kenabian, atas izin Allah ia tetap ada. Lalu Dia akan mengangkatnya jika Dia berkehendak mengangkatnya. Kemudian akan ada Khilafah yang mengikuti manhaj kenabian. Ia ada dan atas izin Allah ia akan tetap ada. Lalu Dia akan mengangkatnya jika Dia berkehendak mengangkatnya. Kemudian akan ada kekuasaan (kerajaan) yang zalim; ia juga ada dan atas izin Allah ia akan tetap ada. Lalu Dia akan mengangkatnya jika Dia berkehendak mengangkatnya. Kemudian akan ada kekuasaan (kerajaan) diktator yang menyengsarakan; ia juga ada dan atas izin Alah akan tetap ada. Selanjutnya akan ada kembali Khilafah yang mengikuti manhaj kenabian." Beliau kemudiannya diam. [HR Ahmad dan al-Bazar]

SIAPA JEBBAT

My photo
Siapa ana??? Ana bukanlah hero filem cinta, bukan juga hero filem hollywood mahupun bollywood. Ana hanyalah seorang hamba Allah... Ana adalah umat Muhammad S.A.W... Bagaimana pula dengan anta...??? Masih kabur??? Mari bersama-sama dengan ana menuju ke sebuah negara yang bergelar Daulah Khilafah. InsyaAllah... Pandangan/kritikan/nasihat dialukan. Pastikan subject email anta mengikut tajuk yang hendak di kemukakan dan Email ke : jebbat@gmail.com

KEMANA BAHTERA DIHALAKAN???


KUALA LUMPUR, 3 April - Datuk Seri Najib Tun Razak dalam ucapan sulungnya sebagai Perdana Menteri mengajak seluruh rakyat bersama-sama melaksanakan satu transformasi besar buat negara dengan semangat Satu Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan. Dalam ucapan yang disiarkan secara langsung menerusi televisyen malam ini, Najib menegaskan bahawa kepimpinannya kelak membawa pendekatan baru bagi menjelmakan sebuah kerajaan yang mengutamakan prestasi berpaksikan keutamaan rakyat. Menurutnya, kerajaan akan mengutamakan rakyat dan merentasi seluruh lapisan masyarakat serta kumpulan etnik di setiap pelosok tanah air.


''Tidak ada sesiapa yang patut berasakan diri mereka tercicir atau terpinggir daripada wacana nasional. Kita akan rapatkan hubungan rakyat dan kerajaan daripada dikelirukan dan diperdaya oleh permainan muslihat politik. "Dengan itu, pada hari yang bersejarah ini, saya berikrar untuk bekerja tanpa mengenal erti jemu atau penat lelah, berkhidmat dan membela untung nasib rakyat," katanya dalam perutusan khasnya yang disiarkan menerusi TV1 malam ini.

Najib berkata, dalam masa terdekat ini, beliau akan menemui pelbagai lapisan pemimpin masyarakat di seluruh negara untuk bertukar-tukar pendapat dalam usaha menentukan keutamaan kerajaan. Perdana Menteri dalam perutusan itu juga mengumumkan kerajaan menarik balik larangan penerbitan sementara dua akhbar iaitu Harakah dan Suara Keadilan serta membebaskan 13 tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) berkuat kuasa serta merta. Najib juga memaklumkan proses kajian semula terhadap ISA akan dimulakan bertujuan mengukuhkan keyakinan rakyat terhadap pihak berwajib yang bertanggungjawab menjaga keselamatan negara.

Sementara itu, dalam keadaan ekonomi negara dan dunia yang begitu mencabar pada masa ini, beliau berjanji untuk terus komited memastikan kepimpinan terus berdiri teguh bagi menghadapi krisis itu. "Saya akan tetap berpegang kepada iltizam untuk memenuhi keperluan, kepentingan dan aspirasi setiap warga Malaysia. "Saya memanjatkan doa ke hadrat Ilahi supaya terus dikurniakan kekuatan, kemudahan serta hikmah dalam menjalankan amanah besar ini. ''Dengan izin Allah jua, marilah kita memulakan langkah perjalanan hebat ini bersama-sama," katanya.

Sumber : Utusan Malaysia, 04/04/09

Ke Arah Manakah Transformasi Negara Akan Di Halakan?

Apakah yang dicita-citakan oleh PM yang baru ini adalah sesuatu yang selayaknya kita banggakan? Wahai Pemimpin Umat Islam….Renungilah kata-kata khalifah yang pernah memimpin umat Islam sebelum ini... Khalifah Abu Bakar ketika mula-mula dilantik menjadi khalifah telah menyampaikan ucapan antaranya : 'Wahai umat manusia! Sesungguhnya aku telah dilantik di kalangan kamu sedangkan aku bukanlah orang yang terbaik. Maka jika aku melakukan kebaikan bantulah aku tetapi sekiranya aku terpesong maka betulkanlah aku. Benar itu adalah amanah dan dusta itu adalah khianat. Orang yang lemah di kalangan kamu merupakan orang yang kuat disisiku sehingga aku akan menunaikan kemahuannya serta memberikan haknya semula. Manakala orang yang kuat di kalangan kamu merupakan orang lemah disisiku sehingga aku akan mengambil kembali hak yang telah dirampas. Oleh itu taatilah aku selagimana aku mentaati Allah dan rasulNya dan jika aku mengengkari Allah dan rasulNya maka janganlah kamu mentaatiku'.

Renungilah juga arahan Saidina Ali Abi Talib kepada Malik Al-Ashtar, yang dipilih menjadi wakilnya di Mesir "Apabila penduduk di bawah jagaan kamu menghadapi bebanan hidup, bersungut kerana kerosakan tanaman mereka, kerana rosaknya tali air atau kerana hujan tidak turun atau kerana berubahnya keadaan bumi ditenggelami banjir atau dimusnah kemarau, ringankanlah kesusahan mereka sebagaimana kamu akan berusaha menyelesaikan masalah yang sama yang menimpa pada diri sendiri. Sesungguhnya, kerosakan yang berlaku pada bumi berpunca daripada kesengsaraan hidup penduduknya dan penduduknya sengsara apabila orang yang memerintah negeri asyik mengumpul harta untuk kepentingan sendiri, apabila mereka sendiri tidak yakin akan kekalnya pemerintahan mereka dan apabila mereka tidak mengambil iktibar daripada kejadian-kejadian tidak baik (yang berlaku di sekeliling mereka)".

Begitu juga dengan kata-kata khalifah Umar Bin Abdul Aziz. Pada hari kedua beliau dilantik menjadi khalifah, beliau menyampaikan khutbah umum. Dihujung khutbahnya, beliau berkata, “Wahai manusia, tiada nabi selepas Muhammad SAW dan tiada kitab selepas al-Quran. Aku bukan penentu hukum malah aku adalah pelaksana hukum Allah SWT. Aku bukan ahli bid’ah malah aku seorang yang mengikut sunnah, aku bukan orang yang paling baik di kalangan kamu sedangkan aku cuma orang yang paling berat tanggungannya di kalangan kamu, aku mengucapkan ucapan ini sedangkan aku tahu aku adalah orang yang paling banyak dosa di sisi Allah SWT”. Beliau kemudian duduk dan menangis. "Alangkah besarnya ujian Allah SWT kepadaku", sambung Umar Ibn Abdul Aziz. Beliau pulang ke rumah dan menangis sehingga ditegur isterinya, “Apa yang Amirul Mukminin tangiskan?” , beliau menjawab, “Wahai isteriku, aku telah diuji oleh Allah SWT dengan jawatan ini dan aku sedang teringat kepada orang-orang yang miskin, ibu-ibu yang janda anaknya ramai, rezekinya sedikit, aku teringat orang-orang dalam tawanan dan para fuqara’ kaum Muslimin. Aku tahu mereka semua ini akan mendakwaku di akhirat kelak dan aku bimbang aku tidak dapat menjawab hujah-hujah mereka sebagai khalifah kerana aku tahu, yang menjadi pembela di pihak mereka adalah Rasulullah SAW’’. Isterinya juga turut mengalirkan air mata.

Begitulah sebahagian dari ucapan yang pernah diucapkan oleh para khalifah yang memimpin dunia Islam suatu masa dulu. Apakah kita dapat menemui pemimpin seperti di atas hari ini? Transformasi yang diinginkan oleh PM baru ini dengan slogan Satu Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan untuk menggantikan slogan Gemilang, Cemerlang Dan Terbilang tidak akan dapat membawa apa-apa perubahan yang sebenar jika dasar yang menjadi asas untuk mengatur perjalanan negara ini tidak diubah kepada aqidah Islam.

Dengan asas aqidah ini akan lahir sistem kehidupan Islam yang lengkap dalam mengatur hubungan manusia dengan Tuhannya, dengan dirinya sendiri dan sesama manusia yang lain. Selagi asas pemikiran sekular yang ditinggalkan oleh penjajah masih menjadi landasan berfikir umat dan pemimpinnya serta negara kaum Muslimin itu sendiri, maka apakah kita akan dapat melakukan transformasi yang sebenarnya? Dan ke arah manakah transformasi itu akan dihalakan?

Sumber : http://mykhilafah.com/component/content/article/1301-kemana-bahtera-dihalakan

0 comments:

 
© Copyright by Dunia Menuju Daulah Khilafah  |  Template by Blogspot tutorial