SEMINAR JELAJAH MALAYSIA 2010

KHILAFAH ATAS MANHAJ KENABIAN – JANJI ALLAH DAN RASULNYA

"Di tengah-tengah kalian terdapat zaman kenabian, atas izin Allah ia tetap ada. Lalu Dia akan mengangkatnya jika Dia berkehendak mengangkatnya. Kemudian akan ada Khilafah yang mengikuti manhaj kenabian. Ia ada dan atas izin Allah ia akan tetap ada. Lalu Dia akan mengangkatnya jika Dia berkehendak mengangkatnya. Kemudian akan ada kekuasaan (kerajaan) yang zalim; ia juga ada dan atas izin Allah ia akan tetap ada. Lalu Dia akan mengangkatnya jika Dia berkehendak mengangkatnya. Kemudian akan ada kekuasaan (kerajaan) diktator yang menyengsarakan; ia juga ada dan atas izin Alah akan tetap ada. Selanjutnya akan ada kembali Khilafah yang mengikuti manhaj kenabian." Beliau kemudiannya diam. [HR Ahmad dan al-Bazar]

SIAPA JEBBAT

My photo
Siapa ana??? Ana bukanlah hero filem cinta, bukan juga hero filem hollywood mahupun bollywood. Ana hanyalah seorang hamba Allah... Ana adalah umat Muhammad S.A.W... Bagaimana pula dengan anta...??? Masih kabur??? Mari bersama-sama dengan ana menuju ke sebuah negara yang bergelar Daulah Khilafah. InsyaAllah... Pandangan/kritikan/nasihat dialukan. Pastikan subject email anta mengikut tajuk yang hendak di kemukakan dan Email ke : jebbat@gmail.com

BAI'AT...SIAPA YANG KITA NAK BUNUH DULU????


“Jika (terjadi) bai’at kepada dua orang Khalifah, maka bunuhlah yang terakhir dari keduanya” [HR Muslim]

Setelah terbongkarnnya bai'at talah tiga yang dilakukan oleh satu gerakan Islam di Malaysia (bukan semua tempat) maka banyaklah yang mengeluarkan pandangan masing-masing. Namun masih tidak diketahui kebenarannya kerna ada yang menafikan dan ada yang mengiakan perbuatan bai'at.






Dari sabda Rasulullah SAW sepertimana hadis diatas, maka kita lebih mengetahui bahawa bai'ah adalah kepada Khalifah. Namum pemikiran ummat kita telah mengubah persepsi maknai bai'ah kepada hukum akal semata-mata. Bai'ah dimaknakan sebagai taat setia.





Juga tidak dinafikan wujudnya segelintir ummat yang membai'at guru silat, tok iman, ketua pemuda, ketua kampung dan sebagainya. Ummat kini hanya memahami bahawa bai'at itu maknanya taat setia sedangkan perkataan bai'at itu hanya layak kepada akad restu taat setia pelantikan sebagai khalifah.

Persolannya............

Jika bai'at ini adalah taat setia. Jika seorang anak melafazkan bai'at kepada ayahnya.

"Saya berjanji akan bai'at (taat setia) kepada ayah sebagai ayah saya....."

dan sebulan kemudian melafazkan bai'at kepada ibu

"Saya berjanji akan bai'at (taat setia) kepada ibu sebagai ibu saya....."

Jika makna bai'at yang kita fahami sebagai taat setia, siapa yang wajib anda bunuh dulu.


Dari hadis Rasulullah SAW, baginda melarang membai'at 2 khalifah dan bunuhlah terakhir dari keduanya.

Jika bai'at disamakan dengan taat setia, maka pihak bank pun dah jadi khalifah.

"Saya berjanji akan taat pada perjanjian jual beli rumah/kereta ini bla bla
bla....."

Wahai ummat Islam,

Ketahuilah, bai'at hanya wajib pada khalifah dan perkataan bai'at ini hanya layak pada khalifah dan seluruh ummat Islam wajib membai'at khalifah. Selain pada khalifah maka tidak layak dikatakan dan penggunakan perkataan bai'at. Lebih eloknya digantikan kepada akad janji taat setia kepada parti atau sebagainya dan bukan perkataan "bai'at.

Penyalahgunaan perkataan semakin ketara.


Wajib.... jika difahami adalah sesuatu yang perlu dilakukan dan jika meninggalkan maka berdosalah kita. Hadir menyuarat itu wajib. Kursus itu wajib. Lumba lari itu wajib. Mata pelajaran ini wajib.

Adakah wajib seperti ini mendatangkan dosa jika ditinggalkan sebagaimana solat???

Perkataan wajib tidak lagi ditakuti malah berapa ramai dikalangan ummat Islam yang meniggalkan yang wajib. Wajib seperti satu perkataan yang buat tak salah tak buat tak salah kerna ada segelintir ummat yang menyalahgunakan perkataan wajib.



Mungkin bagi sesetangah dari mereka akan berkata

"Apalah sangat dengan perkataan"...

Bagi ana, jika perkataan ini pun tidak mampu dijaga, inikah pula hukum Allah. Hukum untuk semua manusia dan bukan mustahil lagi sekarang kerana ada yang berkata HUDUD tidak terkena pada orang non-muslim.

Berbalik kepada perkataan bai'at pula.



Jadi......

Siapa yang akan anda bunuh dulu????...............

0 comments:

 
© Copyright by Dunia Menuju Daulah Khilafah  |  Template by Blogspot tutorial